Често задавани въпроси

direct-ms
Enter a caption

След филма LIVING PROOF / ЖИВО ДОКАЗАТЕЛСТВО и след публикуването на програмата на Мат Ембри в моя блог, получавам много въпроси, свързани с тях. Преведохме отговорите на въпросите, които са в сайта на бащата на Мат Аштън Ембри, който е учен, геолог и с много проучвания, търсене и научни доказателства е направил програмата за сина си. (подчертаните думи са активни линкове към съответните публикации)

Ето и въпросите:

Защо да предвидя и хранителни стратегии като част от цялостните ми усилия да контролирам процеса на развитие на МС?

Има значително количество научни данни, свързващи различни хранителни фактори с настъпването и прогресирането на МС. Хранителните стратегии, разгледани в този сайт, предлагат отговор и трайно разрешаване на голяма част от въпросите, свързани с храненето, които имат отношение към МС. Известно е, че много хора са постигнали сериозен успех в контролирането хода на болестта, прилагайки препоръчаните, научно обосновани стратегии на хранене.

След колко време бих могъл да забележа положителен резултат от хранителния режим?

Продължителността на периода от започването на хранителен режим до видим, положителен ефект варира силно при отделните хора. Мнозина съобщават за видим ефект в рамките на месец, докато при други настъпването му е отнело между шест месеца и една година.

Мога ли да се храня с млечни продукти?

Млечните продукти съдържат протеини, които активират имунни клетки със селективна чувствителност към миелин, като по този начин консумацията на млечни храни ускорява хода на развитието на МС. Трябва напълно и без прекъсване да се избягват всички млечни продукти от мляко през сирене до кисело мляко и краве масло, включително и тези от козе мляко. Всякакви опити за „хитруване“ на тази тема могат да създадат доста проблеми. Има редица подходящи заместители на млечните продукти. Бих искал да вметна, че когато се храня в заведение, винаги казвам на сервитьора, че страдам от алергии, и че е изключително важно в ястието да не присъстват никакви млечни продукти и глутен.

Защо глутенът е неблагоприятен при МС?

Основната причина, поради която глутенът е съществен проблем при МС, е съдържанието му на протеин, наречен зонулин. Този белтък преодолява чревната и кръвно-мозъчната бариера, а недоброто функциониране на тези две бариери има ключово значение в прогресирането на болестта. Пълното, трайно изключване на глутена е от жизнена важност. Знае се, че редица неврологични проблеми пряко се свързват с приема на глутен.

Мога ли да ползвам сол?

Различни научни изследвания показват, че излишъкът от натрий стимулира процеса на развитие на МС. Най-добрият начин за избягване на прекомерното количество натрий е ограничаването на приема му до по-малко от 1г (1000 мг) дневно (средния прием на натрий в Канада е 3500 мг дневно). За тази цел е необходимо приемът на сол да се ограничи колкото е възможно повече. Опаковките на повечето продукти съдържат информация за количеството натрий – важно е да избягвате продуктите, в които нивата му са прекомерно високи.

Колко витамин D трябва да приемам?

Нужно е човек да поддържа ниво на витамин D в кръвта си от 100-150 nmol/l (40-60 ng/ml), така че до всички системи в организма да достига необходимото количество витамин D. Витамин D3 под формата на хранителна добавка в концентрация 4000-6000 IU би трябвало да е достатъчен при повечето хора, а цената на дневната му доза му възлиза на стотинки.

С какъв тип мазнини е най-добре да се храня?

Има четири различни типа мазнини, два от които са с неблагоприятен, а останалите два – с благотворен ефект. Има сериозни научни доказателства, че прекомерното количество наситени мазнини и омега-6 мазнини спомагат за влошаването на МС. Мононенаситените мазнини, както и омега-3 мазнините имат положително въздействие при МС. Ключът към приема на мазнини е в балансираната комбинация от всички четири вида. При умерен прием на мазнини от около 80 г дневно отлично съотношение би било 40 г мононенаситени мазнини (най-добре зехтин), 20 г наситени, 13 г омега-6 и 7 г омега-3 (предимно рибено масло).

Кои са най-добрите източници на антиоксиданти?

Важно е да се борим с прекомерната оксидация, тъй като тя е част от възпалителния процес при МС. При повечето хора с МС е установен дефицит на антиоксиданти. Най-добрият начин за набавяне на адекватно количество антиоксиданти е консумацията на много плодове и зеленчуци, колкото повече – толкова по-добре. Антиоксиданти под формата на хранителни добавки също могат да са от полза. Списък с такива добавки може да намерите на страницата за добавки.

Как да се уверя, че имам нормална чревна флора?

Изследвания показват, че вредни елементи в чревната флора допринасят за развитието на МС, изменяйки имунния отговор и и увеличавайки пропускливостта на чревната стена. Хранителните ни препоръки, които включват пребиотични и пробиотични добавки, ще осигурят постигането и поддържането на нормална чревна флора.

Физическите упражнения добре ли влияят на хора с МС?

Многобройни изследвания показват благотворното влияние на физическите упражнения при МС, затова всеки човек трябва да изгради собствена, индивидуална програма за физически упражнения, съобразена със състоянието и начина му на живот. Плуването е един от най-добрите видове спорт, оказващ комплексен благотворен ефект върху целия организъм.

Полезни ли са техниките за намаляване на стреса при МС?    

Има солидни научни доказателства за връзката между биохимичните промени вследствие на стрес и враждебната реакция на имунната система към собствения организъм, която е причина за развитието на МС. Поради това, техниките за ограничаване на стреса могат да имат съществен принос за контролиране хода на МС. Сред по-често ползваните техники са осигуряване на достатъчно сън, медитация, упражнения за релаксация. Дори най-обикновено търсене в google ще ви даде многобройни предложения за намаляване на и справяне със стреса.

Има ли стратегии за предпазване от МС?

Поради наличието на генетична компонента при МС, всеки, който има роднина с такава диагноза, обезателно трябва да потърси варианти за ограничаване на риска от болестта. Най-лесният начин за предотвратяването на МС е да осигурим адекватен прием на витамин D (4000 – 6000 IU дневно) (1000-4000 IU за деца) и да ползваме допълнителни хранителни стратегии като избягване на млечни продукти и глутен. Постигането на здрава чревна флора също в голяма степен ще намали вероятността за развитие на МС.

Защо Канада е с най-висока заболеваемост от МС?

Канада и Шотландия имат най-високи нива на заболеваемост от МС и причините за това са ясни. И в двете страни е налице рядка, неблагоприятна синергия на основните рискови фактори за МС, сред които много нисък прием на витамин Д, дължащ се на северното разположение на страните, високи нива на консумирани млечни продукти и глутен, малки количества на приемани омега-3 мазнини и големи количества на приемани наситени мазнини и натрий. Всички тези рискови фактори, свързани с храненето, в комбинация с население, което има генетична предразположеност и при предразполагащи болестта хигиенни условия, водят до най-високата заболеваемост от МС в световен мащаб.

Съществува ли неопровержимо научно доказателство, че съвременните медикаменти срещу МС значително забавят прогресирането на болестта в дългосрочен план?

Към момента няма надеждно научно доказателство, че съвременните медикаменти срещу МС значително забавят развитието й в дългосрочен план. Научното установяване на дългосрочен положителен ефект изисква да се проведат и дългосрочни клинични проучвания с релевантен резултат, какъвто би бил например периодът от време до конкретно ниво на физическо увреждане. Подобни проучвания никога не са правени.

Да ползвам ли някой от медикаментите срещу МС успоредно с хранителен режим?

Макар и да липсват сериозни свидетелства, че лекарствата имат съществено влияние върху дългосрочното развитие на болестта, те притежават известни противовъзпалителни свойства. Най-общо бихме могли да гледаме на лекарствата срещу МС като на още една добавка, която подпомага контрола върху хода на болестта. Повечето лекарства имат непосредствено появяващи се странични ефекти, както и такива, които се развиват с течение на времето. Всеки човек трябва да вземе индивидуално решение, дали би искал да добави медикамент срещу МС към арсенала си от средства за борба с МС.

Какво да направя, ако МС прогресира, въпреки ползването на хранителен режим и медикамент срещу МС?

В случай, че развитието на болестта продължава у човек, прилагащ препоръчаните хранителни стратегии, както и медикамент срещу МС, най-вероятно трябва да се предприеме по-драстична мярка, нужна за забавяне или стопиране на болестния процес. По сведения от съвременната литература автоложна трансплантация на хемопоетични (кръвотворни) стволови клетки може да се окаже най-добрият вариант за осезаемо забавяне хода на МС. Несъмнено всички възможни варианти трябва да бъдат обсъдени с невролог преди вземането на каквото и да е решение.

Нужно ли е да изследвам и евентуално да лекувам кръвотока от мозъка си?

Изследвания категорично демонстрират изразена зависимост между нарушения кръвоток от мозъка към сърцето (CCSVI – хронична церебро-спинална венозна недостатъчност) и наличието на МС. От теоретична гледна точка, нарушеният кръвоток е в състояние да допринесе за ускоряване хода на болестта най-вече като отслабва кръвно-мозъчната бариера. Поради това има смисъл от изследване на кръвообръщението и евентуалното му коригиране. За съжаление, скорошни клинични проучвания показват, че венозната ангиопластика не е в състояние да възстанови нарушения кръвоток за повече от няколко месеца, поради което тя не е ефективно лечение на проблема при голяма част от случаите. В заключение, еднозначен отговор на въпроса няма. Можем само да се надяваме бъдещи изследвания да доведат до развитието на ефективно лечение за нарушеното кръвообръщение от мозъка

Благодаря много за превода на доброволеца Йоана Недева!

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s