Акценти от книгата на проф. Джелинек „Преодоляване на множествената склероза“

Акцентите, които ще намерите в тази публикация, ми изпрати д-р Теменуга Братанова. С нея се запознах преди няколко години благодарение на всичко, което започнах да правя свързано с диагнозата множествена склероза. Преди няколко седмици тя се свърза с мен и ми изпрати един текст, който е свързан с книгата на проф. Джелинек. Текстът представлява извадки от книгата, които тя е нарекла акценти. Публикувам го, защото смятам, че е полезен с това, че наистина синтезира основното от този огромен труд, но разбира се ви препоръчвам да имате тази книга и да я ползвате като съветник и справочник винаги, когато имате нужда.

Аз лично не съм много съгласна с някои неща от книгата на Джелинек, но това е мое мнение и е трудно да споря с професор. Ще спомена само за връзката между МС и бременост (акценти 18 и 19). Аз самата смятам, че при мен всички автоимунни заболявания се отключиха след втората ми бременост, включително и МС, който беше диагностициран 5 години по-късно. Бремеността е много сериозен стрес за тялото и ако преди това нещо не е било наред, то след такова изпитание няма как да не отключи нещо. Баба ми казваше: „Бременна жена – рохко яйце“. И си е точно така. Особено в средата и начина, по който живеем. От срещите и разговорите си със стотиците жени разбрах, че не съм единствена. Много често, дори не мога да кажа всяка втора, а всяка жена, която е с МС преди или след бремеността, регистрира влошаване. Не в еднаква степен, но го има. А за съжаление, повечето диагностицирани са млади жени, които искат да имат деца и това за тях е много сериозно предизвикателство. Мислете преди да тръгнете към това предизвикателство! Направете промяната за себе си, изчистете мислите, духа и тялото си, овладейте ситуацията и чак тогава предприемайте тази стъпка. Не искам да ви поучавам или да ви плаша, но знаете че съм болезнено откровена и не спестявам нищо. Та, едни от най-тъжните ми срещи са точно с такива млади жени – забременяли, родили и след това изпаднали в положение на безпомощност и отчаяние и с малко дете на ръце. Лекарите обикновено им казват, че рискът е 50/50. Дори и това е сериозен процент риск и не го пренебрегвайте. Моят лекар, д-р Прашант, в такива случаи съветва да се овладее симптоматиката, да се направи нужната промяна, да се постигне баланс на всички системи на тялото и духа и след поне три години на ремисия на диагнозата да се мисли за бременност и раждане. Не забравайте – децата имат нужда от здрави, спокойни и усмихнати майки. Затова мислете за себе си! Първо!

Четете, мислете и действайте! Нека всеки Сам намери посоката за себе си. 

Биляна Савова / Мога Сам

temenuga

С ДУХ И ВЯРА! С ЛЮБОВ И БЛАГОДАРНОСТ!

Е, да се запознаем – аз съм лекар и журналист. Обичам и психологията. Занимавам се доста години и с хомеопатия. Завърших курсовете на „Боарон” и имах честта и удоволствието да посетя Лион, Франция – там, където се произвеждат френските хомеопатични препарати.

Не се срамувам, нито се страхувам от годините си – вече съм на 67. Но пък и не се чувствам на толкова. Вероятно е някаква грешка на времето… Имам достатъчно опит, за да пиша за младостта и напредналата възраст, за възторзите и страховете, за любовта и секса. За болестите. За душата…

Като лекар съм преди всичко профилактик – предпочитам както аз, така и моите пациенти да не се разболяваме. Да пазим здравето си, не просто да се лекуваме. А ако някога и това се случи – да се лекуваме с определени храни, билки, природни продукти, съвети за природосъобразен живот. Лекарствата са нож с две остриета и трябва да се вземат само в краен случай!

Колкото до „каузата МС”… Да, кауза! Защото повече от 30 години сестра ми е с тази диагноза. Първоначално бях в неведение, вярвах на колегите. Докато не се разочаровах и не започнах да чета, да търся все нови и нови неща за МС…Сега, със закъснение и с много болка, че вече е късно да помогна на сестра си, се опитвам да правя, каквото мога за тези, които са още в началото и имат волята да се лекуват… За да не се лутат, както ние на онова време! Така се „родиха” АКЦЕНТИТЕ – най-важната информация, най-важните съвети, според мен, от великолепната книга на проф.Джелинек „Преодоляване на множествената склероза”. Защото не всеки може да има тази книга,  още по-малко – да я прочете и проумее. Та това е цял научен труд със строго специфична медицинска терминология!

Какво още… Според мен човешката сила е не толкова в тренировките на ума и тялото, колкото в духа и вярата. Ето, това е моята цел – да помогна на хората с тази диагноза да станат по-силни!

Да устоят на предизвикателството!

С дух и вяра!

С любов и благодарност!

 д-р Теменуга Братанова /  tedibrat@abv.bg

 

АКЦЕНТИ ОТ КНИГАТА НА ПРОФ.ДЖЕЛИНЕК

„ПРЕОДОЛЯВАНЕ НА МНОЖЕСТВЕНАТА СКЛЕРОЗА”

С много любов към всички, които живеят с тази диагноза…

Д-р Теменуга Братанова

 

1. Основни съвети:

  • изключете млечните продукти

  • заменете животинските мазнини с растителни

  • стойте достатъчно на слънце

  • приемайте допълнително вит.Д

  • спортувайте редовно

  • медитирайте

  • намалете стреса

  • спрете да пушите

  • яжте повече риба

  • вземайте подходящи медикаменти

2. Поставете себе си на първо място, работете върху своето усъвършенстване.

3. Нервната система притежава изумителна способност за регенериране.

4. За появата на МС имат значение нивото на вит.Д по време на бременността и в детството, а също – инфекция с вируса на Епщайн-Бар (инфекциозна мононуклеоза).

5. Прогресивна загуба на мозъчна тъкан има дори при ремисия и липса на симптоматика (доказано?!).

6. Очевидните пристъпи са само върхът на айсберга, затова терапията трябва да започне възможно най-рано и съответната възстановителна програма да продължава дори когато пациентът се чувства добре.

7. Имунната система трябва да бъде в баланс т.е. да включва и изключва възпалителния процес, когато това е необходимо.

8. МС е състояние, при което доминира възпалителната реакция, която се засилва от наситените мазнини (животинските), излишъкът от омега-6 мастните киселини, затлъстяването, стресът, тютюнопушенето, липсата на спорт и депресията. И обратно – изключването на възпалителната реакция се засилва от спорта, медитацията, омега-3 мастните киселини и вит.Д.

9. При някои хора досегът с определен протеин в кравето мляко в ранна възраст кара имунната система да го разпознава като чужда субстанция. Проблемът при МС е, че части от протеина на кравето мляко са идентични с протеина на миелина в мозъчните клетки. И в даден момент, когато нещо „подкопае” кръвно-мозъчната бариера като напр. инфекция с вируса на Епщайн Бар или травма, лифоцитите, които носят тази памет, получават достъп до мозъка (какъвто достъп нормално нямат). Тогава те се сблъскват с протеина на миелина в мозъчните клетки и се задейства споменът им за него като чужда субстанция, защото прилича на протеина в кравето мляко. Това може да доведе до локална имунна реакция с възпаление и образуване на лезии.

10. МС е дифузна болест на главния и гръбначния мозък с важен дегенеративен компонент. Вероятно (?) нарастващата с времето загуба на нервна тъкан в крайна сметка прави болестта прогресираща.

11. Приемането на по-малко калории може драматично да подобри здравето и да удължи живота на болните.

12. Ваксинацията срещу вируса на Епщайн Бар може да предотврати развитието на МС при предразположените индивиди, НО ваксина до момента не е разработена.

13. ЯМР не е особено прецизен в диагностиката на МС и често води до поставянето на по-тежка диагноза. Необходимо е добър клиницист да интерпретира резултата от ЯМР и да постави диагнозата.

14. Необходими са минимум 2 лезии на първия ЯМР, едната от които да е по-контрастна (т.е. по-нова), а другата или другите да са по-стари, което означава поне 2 пристъпа, различни по време и местоположение в мозъка.

15. Броят на лезиите , които се виждат на ЯМР, често не съответстват на физическото състояние на индивида.

16. Атрофията на сивото вещество е най-показателният ЯМР прогностичен белег за окончателна (?) инвалидизация.

17. Когато кажеш на други хора за диагнозата си, се освобождаваш от тежкия товар на тайната.

18. Бременността и кърменето оказват благотворно въздействие върху МС.

19.Кърменето в продължение на поне 4 месеца след раждането намалява риска бебето да развие МС с около 50%, а също намалява риска от пристъпи при майката.

20. Първична профилактика при МС е спирането на цигарите. Пушенето ускорява развитието на МС.

21. Вземането на вит.Д може значително да намали заболеваемостта от МС.

22. Високите дози рибено масло при хората с МС имат драматично противовъзпалително действие.

23. Здравословно е, когато имате

  • на ден 5 приема на зеленчуци и 2 – на плодове

  • редовно варива, сурови ядки и семена

  • масло от авокадо

  • рядка консумация на преработени или тлъсти меса, пълномаслено мляко, сладкиши, бисквити, готови храни

  • избягване на рафинираните мазнини

       Нездравословно е, когато ядете:

  • месо вкл.преработено

  • яйца (?) с изключение на белтъците

  • млечни продукти

  • бисквити, сладки, торти

  • готови смеси

  • чипс

  • маргарин

  • шоколад

  • кокосово и палмово масло

  • пържени храни

  • храни от заведения за бързо хранене

  • модифицирани животински и растителни мазнини

24. Консумирането на много сол е вредно за хората с МС.

25. Няма статистически значима връзка между глутена и МС.

26. Приемането на мултивитамини е вредно.

27. Вит.В12 –играе роля за образуване на миелина

  • има имуномодулиращ ефект

  • стимулира обновяването на нервите

28. Желязото насърчава възпалението!

29. Коензим Q10 намалява умората и депресията.

30. Зеленият сок е изключително полезен.

31. Маслото от ленено семе е за предпочитане пред рибеното масло (съдържа живак!).

32. Готвенето на пара и във фурна е препоръчително.

33. Избягвайте тефлоновите съдове.

34. Ако понякога пържите, слагайте вода в мазнината.

35. Умерената консумация на алкохол е полезна

  • за жените до 30 г на ден

  • за мъжете до 45 г на ден

36. За хората, които имат ниски нива на вит.Д при първото изследване, се препоръчва еднократна мегадоза вит.Д3 (холекалциферол), той е абсолютно безопасен. През зимата – по-големи дози вит.Д.

37. Нивото на вит.Д да се проверява в края на всяка зима (а защо не в началото?).

38. Повечето случаи на МС по света са могли да бъдат предотвратени, ако жените са взимали добавки от вит.Д3 по време на бременност, преди забременяването – също.

39. Пътеката във фитнеса е добро нещо.

40. Още през 1974 г проф.Ричи Ръсел – клиничен невролог, препоръчва за спиране прогресирането на МС кратки енергични упражнения(2 пъти седмично по 1 час или 3-5 пъти седмично по ½ час) за предпочитане в легнало положение (коремни преси, вдигане на тежести), които предпазват (от какво и как?) кръвно-мозъчната бариера, а също – пътеката във фитнеса.

41. Препоръчват се ходене, тичане, плуване, йога, колоездене, танци.

42. Редовното спортуване запазва паметта и насърчава невропротекцията, неврорегенерацията и невропластичността.

43. Спортуването и диетата предотвратяват възпалението и дегенерацията.

44. Внезапното започване на твърде интензивни упражнения може да бъде много вредно.

45. Медитацията променя баланса на имунната система в посока на Th2 реакция (премахва възпалението). Тя е особено важна за страдащите от хронични заболявания.

46. Хората, които се опитват да преодолеят МС, трябва да сменят работата си, партньора или средата, ако те оказват негативно въздействие в живота им.

47. Няма смисъл да прекарвате част от безценното си настояще, докато сте добре, в притеснения какво ще стане, ако или когато не сте добре.

48. Трябва да замените страха с вяра – вяра в себе си, в бъдещето си и може би в нещо по-висше от тях (д-р Йън Хинслоп).

49. Емоциите играят много важна роля в развитието на МС.

50. Когато е в баланс, тялото притежава невероятно ефективна способност да се самолекува.

51. Настроението оказва модулиращо въздействие върху имунната система при МС.

52. Научете се да изпускате контрола, просто се отдайте на случващото се и на чувствата си и вярвайте, че всичко ще бъде наред.

53. Медитацията е ключова част от справянето на организма с всяка болест. За да оздравее, тялото трябва да бъде в състояние на баланс, така че да позволи на естествените целебни механизми да се задействат.

54. Бърни Сийгъл (автор на прекрасната книга „Любов, медицина и чудеса”!!!) препоръчва не само на болните, но и на здравите да си водят дневник.

55. МС представлява дисбаланс в организма (а уж беше автоимунно?…).

56. Хората с МС могат да си представят как бяла светлина преминава през главния и гръбначния им мозък, отмива болестта и активира увредените нервни клетки.

57. Даването на прошка (на себе си и на другите) лекува.

58.Г латирамер (копаксон) може да се използва при нужда дори когато жената все още кърми.

59. Интравенозните имуноглобулини

  • ремиелинизират лезиите при МС

  • може след раждане за предотвратяване на пристъпи

  • безопасни са дори при продължително лечение

60. Естрогенът при жените и тестостеронът при мъжете може да имат положителен ефект при МС.

61. Налтрексонът е обещаващ имуномодулатор, който почти няма странични действия.

62. Статините потискат възпалението и вероятно намаляват свиването на мозъка при прогресираща МС.

63. Канабисът модулира имунната система, срещу болки, спастичност, крампи, безсъние.

64. Ваксинация с ДНК?

65. Власоглавият червей (нетоксичен чревен паразит) предизвиква силна противовъзпалителна реакция и намалява броя на новите лезии.

66. ДЖЕЛИНЕК: „Аз съм на мнение, че интерфероните нямат място в съвременното овладяване на МС. Разполагаме с по-безопасни и с по-малко странични действия лекарства!!!“

67. За да не развият роднините ви МС, са необходими слънце и вит.Д, а също – без цигари и животински мазнини.

68. Често именно нерешените проблеми от миналото разболяват хората.

69. Пристъпите обикновено възникват между 4 и 8 седмици след стрес, затова след стрес трябва да се вземат възможно най-бързо мерки.

70. Понякога е необходимо огромно предизвикателство като МС, за да бъдете тласнати по пътеката, която ви е писано да следвате.

71. Много хора с МС изразяват благодарността си, че шокът от МС ги е пробудил и ги е накарал да осъзнаят колко са важни самите те и колко са важни малките неща в живота, които са приемали за даденост.

П.С. В скоби съм сложила мой въпрос, несъгласие или повод за размисъл…

Т.Б.

С д-р Теменуга Братанова можете да се свържете на tedibrat@abv.bg

Бъдете здрави!

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

Connecting to %s