МОЯТА ПРОГРАМА – сън, храна, йога, медитация

IMG_5458

По повод многото писма, срещи и въпроси, които ми задават хората реших да споделя отново моята най-важна терапия – а именно дневният ми режим. Този режим е моят режим, но той може да помогне на всички, които са решили да поемат отговорността за здравето си сами и да тръгнат по пътя на промяната. Ако вашето тяло дава сигнали / симптоми на диагноза това не означава, че животът ви свършва и че трябва да се примирите с болното си тяло и да се доверите сляпо на това, което ви предлагат лекарите. Това означава, че тялото ви иска промяна. Духът също. Затова не губете време. Започнете веднага. По принцип смятам, че никога не е късно, но колкото по-рано, толкова по-добре и по-лесно, разбира се.

Ето 4те основни неща, които трябва да се променят в начина на живот, за да се тръгне към промяна и самоизцеление.

СЪН

Сънят е много важен за всички. За хора с МС е особено важен. Точно по време на сън се образува и възобновява миелина. Това учените го доказаха. Трябва да се ляга рано и да се става рано. Режимът, към който трябва да се стремите: лягане – 21:00, ставане – 06:00. Сънят преди полунощ е този, който дава здраве и е най-пълноценен. За да се влезе в този режим е нужна мотивация и постоянство.

ХРАНА

Това, което трябва да запомните е, че храната е тази, която ни разболява и тази, която ни лекува. Месото, млечните продукти, яйцата и глутена са неща, които трябва да бъдат извадени от храната, която поемате.

Диета и добавки

  • Пълноценна диета на растителна основа плюс морски дарове и колкото е възможно по-малко наситени мазнини.
  • Добавки на Омега-3 мастни киселини:

Трябва да приемате по 20-40 милилитра ленено масло всеки ден, с изключение на дните, когато консумирате мазна риба.

  • По желание, добавки с витамини от група B или B12, ако е необходимо. Също и магнезий с естествен произход.

Витамин D

  • Слънчева светлина – 15 минути дневно, 3-5 пъти седмично, с излагане на колкото е възможно по-голяма повърхност на тялото.
  • Добавка на витамин Д3 5000 до 10000 IU дневно, в зависимост от нивото му в кръвта.
  • Целта е да се достигне и поддържане на ниво на витамин Д в кръвта между 150 и 225 nmol/L.

Храни, които НЕ трябва да консумирате

  • Месо, включително преработено месо, колбаси, месни консерви.
  • Яйца
  • Млечни продукти – избягвайте мляко, сметана, масло, сладолед и сирена. Ниско маслено или кисело мляко също не е приемливо. Кравето мляко и млечните продукти е най-добре да бъдат избягвани напълно, тъй като предвид последните доказателства, вероятно млечните протеини не по-малък проблем от наситените мазнини. Соево, оризово или овесено мляко са добри заместители.
  • Всякакви бисквити, сладкиши, кексове, кифли, понички, освен ако не са без мазнини.
  • Търговски печива.
  • Готови миксове.
  • Закуски като чипс, царевични пръчици, парти храни.
  • Маргарин, свинска мас, шоколад, кокосово и палмово масло.
  • Пържени и силно запържени храни, с изключение на такива, пържени без мазнина или с само с няколко капки зехтин. По възможност, олиото не бива да се загрява; в краен случай използвайте малко студено пресован зехтин, който е най-стабилен от маслата. Добра идея е да се сложи малко вода в него при пържене, за да се запази температурата му по-ниска. Силно запържени в слънчогледово олио храни като риба и чипсове, са вредни. Когато се нагрява по този начин, олиото променя химичната си структура. Оставянето му в съда за пържене в продължение на дни води до непредсказуеми химични промени.
  • Повечето бързи храни (напр. бургери, пържено пиле).
  • Други видове масла и мазнини.

Това е ПРОГРАМАТА ЗА ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ според книгата OVERCOMING MULTIPLE SCLEROSIS и която е базирана на диетата на д-р Суонк. На същата база е създадено и МСМ / Много Специално Меню 

ЙОГА

Движението е много важна част от режима. Когато тялото е силно, когато мускулите са във форма е много по-трудно да се повлияват от временните неразположения, умората и симптомите, които съпътстват диагнозата МС. Има обратна връзка и затова трябва да се поддържат мускулите и тялото в добра форма. Йога е много добра практика за всички с МС. Дори и за тези, които вече имат физически ограничения. Йога се прави най-вече със съзнание. Ако някое упражнение е невъзможно във физически план за тялото , просто затваряме очи и го правим със съзнанието си. Когато има осъзнаване – има йога, когато няма осъзнаване – има просто някакви упражнения. В сайта на МС – Мога Сам има една записана практика, която се нарича Йога на малките движения. Тя е само със звук, но ако слушате внимателно и следвате гласа ще можете да правите практиката

Дишането е много важна част от йога практиката. Вижте статията

(Съвсем скоро ще направим видео клип с Много Специална Йога за хора с МС)

МЕДИТАЦИЯ

Медитацията е много добро средство за сваляне на стреса и за успокояване на тялото и духа. Не става с практикуване само веднъж седмично или още по-рядко. Правете медитацията всеки ден, по едно и също време. Предлагам ви 20 минутната Йога Нидра с Калина Радичева, която записахме специално за вас и която е много добра за всички, независимо колко са начинаещи или колко са напреднали в йога практиките.

Ето как изглежда един мой ден:

05:30 – събуждане

06:00 – чаша гореща вода 300мл

06:15 – разтворен прах от житни стъбла, 2 ч.л.

веднага след това йога – 30-50 минути и медитация – 20 минути

08:00 – закуска – плодове / или смути с оризово мляко, плодове, ленено семе, мака, чиа / или финни овесени ядки с вода, плодове и мед

13:00 – обяд – вегетарианско меню / салата, супа, зеленчуково ястие

18:00 – 19:00 – вечеря / вегетарианска без сурови зеленчуци

21:00 – лягане за сън

Няколко основни съвета:

  • никога не приемайте вода по време или след харнене
  • никога не пийте студена вода
  • пийте гореща вода и през деня
  • суровите зеленчуци консумирайте на обяд
  • не вечеряйте след залез и нека вечерята бъде лека

От както спазвам този режим на сън, движение и храна се чувствам с повече енергия, чувствам се здрава и пълноценна. Не жертвам нито едно от тези 4 важни неща където и да съм. Пътувам доста, но винаги намирам начин да следвам програмата.

Помнете, когато започнете да мислите за промяната има две посоки: едната е – мотивация, желание и постоянство всичко да започне се случва, а втората – оправдания и мързел, то да не се случва. Вие избирате. И вие носите отговорност.

Advertisements

2 thoughts on “МОЯТА ПРОГРАМА – сън, храна, йога, медитация

  1. Всичко, от което имат нужда хората с тази диагноза, е споделено подробно и с много любов. Дано повече хора четат твоите писания! д-р Теменуга Братанова

    Like

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s